1 Ocak 2027’den itibaren şeker pancarı üretiminde sözleşme zorunlu hale geliyor; kurala uymayan üreticilere ve ekim alanı dışından ürün alan fabrikalara ağır para cezaları kesilecek. 20 Haziran 2026 tarihli ve 33286 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 7584 Sayılı Kanun ile tarım, orman, gıda, hayvancılık ve su yapıları mevzuatında çok köklü değişikliklere gidildi.
ANKARA – 4634 sayılı Şeker Kanunu’nda yapılan stratejik değişiklikler Resmî Gazete’de yayımlandı. Tarım ve Orman Bakanlığı’nın şeker üretiminde arz güvenliğini ve planlı üretimi sağlamak amacıyla hayata geçirdiği yeni maddelerin büyük kısmı yayımı tarihinde yürürlüğe girerken, cezai müeyyideleri içeren maddeler ise 1 Ocak 2027 tarihi itibarıyla uygulanmaya başlanacak.
Sözleşmesiz Pancar Ekimi Tamamen Yasaklandı
Yeni üretim modeliyle birlikte pancar tarımında şu kurallar geçerli olacak:
- Artık hiçbir üretici, fabrikalarla resmi yollardan sözleşme yapmadan şeker pancarı ekemeyecek. Bakanlık, ekim süreçlerini kolluk kuvvetlerinden de yardım alarak sıkı şekilde denetleyecek.
- Sözleşmesiz ekim yaptığı tespit edilen gerçek ve tüzel kişilere; o yıl kamu fabrikalarınca açıklanan firesi düşürülmüş A kotası şeker pancarı baz alım fiyatı üzerinden hesaplanacak toplam ürün tutarı kadar idari para cezası kesilecek.
Fabrikalara Bölge Dışı Alım Cezası
Şeker fabrikaları ve şirketler de sınırları Bakanlıkça belirlenen coğrafi ekim alanlarının dışından izinsiz pancar tedarik edemeyecek. Bakanlık izni olmaksızın kendi bölgesi dışından pancar alan şirketlere; o pazarlama yılındaki A kotası şeker satış fiyatının ülke ortalaması üzerinden hesaplanacak tutarının %2’si oranında dev idari para cezaları uygulanacak.
Haber: Bülent Saylam















