Türkiye’de 32 milyon araç ve 37,5 milyon sürücü bulunduğunu vurgulayan Bakan Yerlikaya, trafik kurallarının caydırıcılığının artırılmasıyla ilgili yeni dönemin sinyallerini verdi.
Yerlikaya, yolların altyapısında otoyollar, viyadükler ve tüneller gibi büyük iyileştirmeler yapıldığını belirterek, “Ancak kuralsızlık hâlâ kazaların temel nedeni” dedi. Cumhurbaşkanı’nın 2021 yılında ortaya koyduğu “sıfır can kaybı, sıfır yaralanma, sıfır maddi hasar” hedefine dikkat çeken Yerlikaya, 2030’da can kayıplarını yarıya indirmeyi ve 2050’ye kadar sıfıra ulaşmayı planladıklarını söyledi.
Denetimler ve Caydırıcılık Arttı
Yerlikaya, 2019 yılında 75.849.000 denetim yapıldığını, 2024’te bu sayıyı yüzde 50 artışla 124,3 milyona çıkardıklarını açıkladı. Aynı dönemde idari işlem sayısını da 22 milyon seviyesinden 32 milyon seviyesine çıkardıklarını belirten Yerlikaya, tüm bu artışlara rağmen günlük can kaybı sayısında sadece 197’lik düşüş yaşandığını vurguladı.
Kural hatalarının %84’lük kısmı “hız ihlali, makas atma, geçiş önceliği, dönüş kurallarına uyumsuzluk, arkadan çarpma ve kırmızı ışık ihlalleri”ne dayandığına dikkat çekti.
Yeni Barem Sistemi ile Trafikte Ayrım Gidiyor
Yüzeysel ayrımları kaldırıp daha net kurallar getirdiklerini söyleyen Yerlikaya, yeni sistem ile yerleşim yeri içi ve dışı hız sınırları arasında farklı cezalandırma getirdiklerini açıkladı. Örneğin:
- 30 km sınırı olan bölgede 36 ile geçme hâlinde 2.000 TL ceza, 76 ile geçme hâlinde 20.000 TL ceza + 30 gün ehliyet alımı
- Makas atmak gibi ihlallerde 60 gün ehliyet + araç bağlanması
- Ambulans/itfaiye geçiş üstünlük hakkı ihlalinde 46.000 TL para cezası ve 30 gün araç bağlanması
- Kırmızı ışık ihlali 3 kez yapılırsa 30 gün, 6 kez olursa tamamen sürücü belgesi iptali
Yerlikaya, “Biz ceza yazmayı amaçlamıyoruz, ceza anlık durdurur; esas istenen bir vicdan sorumluluğu oluşması” diyerek sözlerini tamamladı.
Kaynak: İçişleri Bakanlığı